YouTube als marketingkanaal?

Met meer dan een miljard gebruikers, meer dan 100 uur nieuw videomateriaal per minuut en miljarden weergaven per dag is YouTube een online video platform waar we niet omheen kunnen. Zowel consumenten als bedrijven niet.

YouTube is na Google namelijk de grootste online zoekmachine, wat het een interessante locatie maakt om vraag en aanbod elkaar te laten kruisen.

Er zijn vele vormen van video advertising mogelijk, zoals een banner onder aan de video of een advertentie voor de video begint. Een meer recente vorm video advertising is het maken van videocontent of het laten maken van videocontent. Voornamelijk deze laatste optie is interessant voor merken, een product of dienst wordt door een invloedrijke partij met een eigen publiek gepromoot.

Met content laten maken doelen we op online influencers, die een groot bereik hebben via hun YouTube-kanaal. De grootste Nederlandse online influencers op YouTube, zoals Enzo Knol en Mascha Feoktistova (beautygloss), hebben een bereik tot wel een half miljoen mensen per video. Vele van deze content makers zijn bereidt om gesponsorde content te maken en dit te plaatsen op hun kanaal, waarbij het van belang is dat het merk bij het publiek past dat zij aanspreken. Deze gesponsorde content kan vele vormen aannemen, zoals een video review (zoals in het voorbeeld hieronder) of product placement.

Steeds meer merken maken gebruik van deze manier van video advertising, zoals Dove die onlangs samenwerkte met Mascha van Beautygloss:

De doelgroep komt op een informele manier in aanraking met een product of dienst. In plaats van een advertentie die zij ergens zien, horen ze over het product of de dienst van hun favoriete online persoonlijkheid.

Een mogelijk nadeel is het beperkte aantal doelgroepen dat kan worden aangesproken via deze weg. Voornamelijk jonge mensen, met interesse in lifestyle, verzorgingsproducten of gaming, zijn actief op het platform. Maar gezien de snelheid waarin het gebruik van het platform toeneemt is de kans groot dat deze beperking zal afnemen.

Benieuwd of Youtube als marketingkanaal ingezet kan worden voor jouw merk? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *