Wie zit waar?

In ons vorige blog, Snapchat zakelijk inzetten, vertelden we over de mogelijkheden van dit kanaal met de voorwaarde dat de doelgroep tussen de 15 en 25 jaar is. Aangezien een grote leeftijdsgroep hiermee buiten beschouwing wordt gelaten, bespreken we in dit blog welke andere kanalen relevant zijn voor overige leeftijdsgroepen.

9 op de 10 Nederlanders maken gebruik van social media, wat het een ideaal kanaal maakt om de doelgroep te bereiken. In het overzicht hieronder wordt per leeftijdsgroep aangegeven welk social media kanaal zij het meest gebruiken en voor welke doeleinden.

25 – 35 jaar

In deze leeftijdscategorie is Facebook het populairste kanaal, maar het percentage gebruikers ten opzichte van vorig jaar is wel afgenomen. Er wordt gesproken over vergrijzig op Facebook, de jongere generatie haakt af. Naast Facebook zijn Twitter, LinkedIn en Instagram de meest gebruikte kanalen. Deze kanalen worden vooral ingezet om, met name positieve, gebeurtenissen in het sociale leven en op werkgebied te delen en om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.

35 – 55 jaar

Deze leeftijdscategorie is vooral te vinden op Facebook, Twitter en Pinterest. Pinterest draait net als bij Instagram om het delen van beeld- en videocontent. Het algehele dagelijks gebruik van dit platform is met 101% toegenomen ten opzichte van 2014. Deze leeftijdscategorie gebruikt social media met name om tips te vinden en te delen en om op de hoogte te blijven van gebeurtenissen van vrienden en familie. 

55+

Tekstueel wint het van visueel in deze leeftijdscategorie. In tegenstelling tot de jongere generatie neemt het aantal Facebookgebruikers in deze categorie nog wel toe en wordt Instagram nauwelijks gebruikt (slechts 3%). Ook deze leeftijdsgroep gebruikt social media vooral om op de hoogte te blijven van gebeurtenissen van vrienden en familie. Daarnaast houdt deze groep social media ook in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste kortingen en acties van hun favoriete winkels en merken.

De “traditionele” platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn staan voorlopig nog sterk wat betreft het gebruik van social media. Maar met name de jongere generatie switcht steeds sneller en vaker naar relatief nieuwe platformen zoals Instagram, Pinterest en Snapchat.

Voor elk van deze platformen is een verschillende aanpak nodig om de doelgroep aan te spreken. Benieuwd welke kanalen en bijbehorende aanpak past bij jouw merk en doelgroep? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *