01.03.2009 Wetenschappelijk onderzoek: Meer oriëntatie op het merk, beter bedrijfsresultaat

Hoe meer een bedrijf zich oriënteert op het merk, hoe meer geld het verdient.

De mate van merkoriëntatie is positief en significant gecorreleerd aan het netto resultaat, de netto omzet, het bedrijfsresultaat en de groei van het bedrijfsresultaat. Sterk merkgeoriënteerde bedrijven scoren op het financiële vlak dus beter dan bedrijven die niet, of in minder mate merkgeoriënteerd zijn. Die conclusie trekt Isabella Voskuyl in haar onderzoek Merkoriëntatie als succesrecept, dat als SWOCC Publicatie 47 wordt uitgegeven. Aanstaande donderdag wordt het onderzoek gepresenteerd.

In Zweden kon deze conclusie al in 2005 getrokken worden, naar aanleiding van een onderzoek van onderzoeksbureau Label. Om na te gaan of de conclusie ook geldt voor de Nederlandse markt, is een validatiestudie uitgevoerd in samenwerking met Label. Er is een enquête verstuurd naar de 500 grootste ondernemingen, uiteindelijk namen 141 bedrijven deel aan het onderzoek.
Het onderzoek onderscheidde vier groepen organisaties: de experts, de gevorderden, de beginners en de sceptici. Die laatste is de minst merkgeoriënteerde groep en houdt zich helemaal niet met merkontwikkeling bezig. De experts zijn het sterkst merkgeoriënteerd en vormen dan ook het schoolvoorbeeld van een merkgeoriënteerde organisatie. De bouwstenen van merkoriëntatie, die grotendeels in het Zweedse onderzoek zijn geformuleerd, zijn aangevuld in het onderzoek van Voskuyl. De bouwstenen kunnen dienen als constante toetssteen en om de aandachtsgebieden vast te stellen en na te gaan of daadwerkelijk alle bedrijfsprocessen zijn afgestemd op de ontwikkeling, creatie en bescherming van het merk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *