Visual brand communication

Een beeld communiceert een boodschap vaak krachtiger dan woorden daadwerkelijk kunnen uitdrukken. Met de groei van Pinterest, Tumblr, Vines en Instagram hebben bedrijven de kracht gekregen om hun doelgroep op een sterke en eenvoudige manier te bereiken. Door de marketingstrategie naar een hoger level te brengen, krijgen bedrijven de kans om meer informatie sneller over te brengen en te delen met ‘brand-fans’.

Visuele communicatie, in de vorm van universele symbolen, wordt al lange tijd gebruikt op locaties waar meerdere nationaliteiten bij elkaar komen, zoals vliegvelden en treinstations. De afgelopen jaren is de trend ‘visual communication’ versterkt door de technologisering van de maatschappij. Op computers, tablets en smartphones wordt het menu met verschillende iconen en symbolen weergegeven. Daarnaast worden gebeurtenissen makkelijk vastgelegd met behulp van een tablet of smartphone en kunnen de beelden meteen gepost worden op Social Media.

Blogs waren een van de eerste sociale netwerken waar mensen duizenden woorden schreven om hun doelgroep te inspireren. Met Facebook werden deze blogs omgezet in korte berichten en later kwamen de micro-blogs zoals Twitter, waarbij posts maximaal 140 tekens bevatten.

Tegenwoordig nemen weinig mensen nog de tijd om een artikel volledig te lezen, vooral wanneer dezelfde boodschap ook in 1 beeld samengevat kan worden. Een beeld geeft een verhaal weer en roept direct een gevoel op, woorden zijn daardoor steeds minder van belang. We gebruiken visuele communicatie middelen, zoals de social-sharing sites Pinterest en Instagram. Ook informatieve illustraties, de zogenoemde infographics, worden vaak gebruikt om snel een boodschap te delen en passen daarom goed bij deze trend.

Merken kunnen visuele content gebruiken op Social Media om betrokkenheid te verhogen en klanten te inspireren. Woorden worden verwerkt in ons korte termijn geheugen, terwijl we beelden nog een lange tijd kunnen herinneren. Creatieve, mooie en exclusieve beelden prikkelen mensen en spreken tot de verbeelding. Daar is niet veel tijd voor nodig en daarom waarderen consumenten het wanneer merken communiceren door middel van beelden. Consumenten zijn op deze manier dan ook eerder geneigd deze merken te volgen.

Het gaat om het effectief overbrengen van je boodschap. Maak de boodschap eenvoudig en beknopt, maar toch boeiend genoeg om de interesses van de klant te wekken en hen te stimuleren tot actie. Benieuwd naar hoe uw merk visuele communicatie kan inzetten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *