Transmedia marketing is brand storytelling taken to the next level.

Laten we bij het begin beginnen. Storytelling, wat is dat ook alweer? Storytelling is een manier van het vertellen van een verhaal waardoor informatie beter wordt overgebracht en begrepen. Door middel van storytelling kan het publiek een eigen invulling geven aan het verhaal, waardoor het op meerdere manieren kan worden ontvangen. Bedrijven gebruiken storytelling vaak om ideeën over hun producten over te brengen en hun doelgroep aan zich te binden. Het creëren en inzetten van verhalen die als een lopend vuurtje rondgaan, die klanten enthousiast maken en die maken dat de doelgroep bij een merk of bedrijf wil horen, dat is de kracht van storytelling.

En wat is dan precies transmedia marketing? Transmedia marketing is dé manier om brand storytelling verder uit te breiden. Doordat transmedia marketing gebruikt maakt van online en offline media gaat deze marketing strategie nog net een stapje verder! Een goed voorbeeld was de fantastische campagne Why So Serious om de populaire Batman film The Dark Knight te promoten. De Batman films kennen een grote schare fans en de filmproducenten zijn middels de Why So Serious campagne slim omgegaan met de wensen van de fans. Een belangrijk deel van de campagne was een website die ervoor zorgde dat het verhaal van Batman verder werd uitgebreid. Daarnaast bestond deze campagne uit een enorm offline spel dat real life werd gespeeld, ook wel een alternate reality game genoemd. Hierbij moesten deelnemers hints opzoeken om uiteindelijk nieuwe filmposters, trailers en foto’s van de film te kunnen ontgrendelen. Door in te spelen op de interesses van de doelgroepen was deze campagne een perfect voorbeeld van goede transmedia storytelling. Uiteindelijk was deze interactieve campagne aantrekkelijk voor meer dan 10 miljoen mensen! Check hier een video over deze succesvolle campagne:

Naast Why So Serious zijn er ook talloze andere campagnes geweest. Een goed voorbeeld is Audi: The Art of the Heist, waarbij er een zogenaamde overval werd gepleegd in New York. De nieuwe Audi A3 werd gestolen, waarna het publiek ervoor moest zorgen dat de dader gepakt werd en de auto werd teruggevonden. Door middel van video’s, foto’s, nieuwsberichten, tv-reclames en evenementen werd deze 90 dagen durende campagne voor de nieuwe Audi A3 een enorm succes! Check hier een video van de campagne:

De Amerikaanse fastfoodketen Chipotle kwam daarnaast ook met een unieke campagne; Chipotle: The Scarecrow. De campagne begon met een kort animatiefilmpje over een dystopische wereld waarin een vogelverschrikker, The Scarecrow, het publiek liet zien hoe het er echt aan toe gaat in een vleesfabriek. Deze campagne had als doel het publiek bewust te maken van de omstandigheden in fabrieken waar vlees wordt bewerkt. Naast een animatiefilmpje werd er ook een game uitgegeven waarbij men verder kon spelen in de dystopische wereld van de Scarecrow. Uiteindelijk was de Scarecrow een groot succes, maar had het ook veel negatieve publiciteit. Check hier een video van de campagne:

Benieuwd welk verhaal er rondom uw merk kan ontstaan? Schakel dan snel onze hulp in!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *