Storytelling

In ons vorige blog, retailtrend: de belevingsmaatschappij, werd al kort gesproken over het vertellen van een verhaal in plaats van het communiceren van de functionaliteiten van een product. In deze blog gaan we verder in op het belang van storytelling in marketinguitingen. 

Verhalen helpen mensen elkaar te begrijpen, om zich in te leven in de situatie van een ander. Het vertellen van een verhaal zorgt ervoor dat informatie beter wordt overgebracht en beter wordt begrepen. Ondanks deze kennis kiezen veel merken nog steeds voor functionele marketinguitingen, waarin wordt toegelicht wat het product kan en hoe het gebruikt dient te worden.

Verhalende marketinguitingen leggen weinig tot niets uit over het product zelf. De consument wordt gestimuleerd om zelf invulling te geven aan de functionaliteit. Het verhaal wordt betrokken op hun persoonlijke situatie, ze trekken hun eigen conclusies in plaats van dat deze worden voorgeschoteld.

Daarbij worden verhalen, zoals eerder aangegeven, beter onthouden dan statische, complexe informatie. De kans dat de consument het verhaal doorvertelt is dus groter. Dit is uiteraard voordelig voor merken, aangezien 70% van alle aankoopbeslissingen gemaakt worden op basis van mond-tot-mondreclame. Het feit dat mensen het beter onthouden, is te verklaren door de stimulans die verhalen geven aan de hersenen. In tegenstelling tot functionele informatie, die de rationele kant van de hersenen aanspreekt, spreken verhalen de emotionele kant van de hersenen aan.

Niet alleen het verhaal, maar ook het beeld speelt een grote rol. Naast het feit dat beeldende verhalen sprekender zijn dan enkel tekst, is het ook bevorderend voor de deelbaarheid. Zeker in het social media tijdperk waar we nu in leven. Het is erg eenvoudig voor een consument die iets interessants heeft gezien om dit te delen met zijn of haar vrienden via Instagram, Facebook, Pinterest of een van de vele andere kanalen.

Zo werd bijvoorbeeld deze campagnevideo van Samsung, waar het verhaal een grotere rol speelt dan de functionaliteit, online meer dan 20 miljoen keer gedeeld:

Benieuwd welk verhaal er rondom jouw merk kan ontstaan? Schakel dan onze hulp in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *