Social Media integratie, hoe nu verder?

Veel bedrijven hebben eindelijk de stap genomen om te beginnen met Social Media. Na een goed begin waar intensief gewerkt wordt aan de gestelde doelstellingen zwakt, het Social Media gebruik bij een groot deel van de bedrijven snel af. Dit is zonde want een goede integratie van Social Media binnen je bedrijfsresultaten heeft een positief effect op je marketingcommunicatie en zelfs op de financiële resultaten.

Social Media integratie

Nu bedrijven meer kansen zien dan bedreigingen staat de poort naar Social Media wijd open. De eerste stappen zijn gezet en er is een keuze gemaakt welk Social Media platform ingezet gaat worden.

Na een succesvolle beginperiode lopen de meeste bedrijven tegen een afname aan van het aantal hits, likes, views en dergelijke. Direct nadat dit geconstateerd is wordt er intern een medewerker aangesteld om de statistieken weer omhoog te helpen, het liefst op korte termijn.

Dit is als bedrijf even vol te houden maar is zeker geen succesfactor voor de toekomst. Social Media integratie binnen het bedrijfsproces is een must geworden

Hieronder staan 4 stappen om Social Media te integreren in het bedrijfsproces.

1.Interne overtuiging en enthousiasme

Elke verandering in het bedrijfsproces heeft acceptatie en vertrouwen nodig van elke werknemer. Investeer in je werknemers, zij zijn immers de merkambassadeurs van jouw bedrijf.

2.Verbreedt jullie kennis

Zonder kennis is er geen integratie. Verbreed niet alleen de kennis van die ene werknemer maar het liefst van het hele bedrijf. Een verandering in het bedrijfsproces heeft kennis nodig op strategisch vlak. Weet welke effecten verandering hebben en wat de impact daar van is.

3.Zet de juiste middelen in

Laat de Social Media integratie niet over aan één persoon bijvoorbeeld een junior of een stagiair(e). Leidt een werknemer op of huur een content manager in die jullie bedrijf op sleeptouw neemt. Zonder investeringen is het lastig succes te behalen.

4.Integratie

De kennis van Social Media is gestegen en het enthousiasme van de medewerkers is zichtbaar. Dit is het moment om het bedrijfsproces te veranderen. Een goede tip is om eerst een proefproject te draaien. Met een proefproject kan je snel schakelen tussen verschillende werkwijzen en biedt je de werknemers een project om aan mee te werken.

Met de resultaten van het proefproject heb je een draagvlak gecreëerd voor verdere integratie. Waar consumenten 24/7 betrokken worden bij het bedrijf en waar campagne denken plaats maakt voor content denken.

Wil je meer informatie over Social Media integratie of je bedrijf kennis laten maken met Social Media?

Neem dan snel contact met ons op.

Art of Branding

010-2810875

info@artofbranding.nl