Retailtrend: de belevingsmaatschappij

De retailsector is in beweging, de tijd van traditionele winkels gaat voorbij. Door zowel technologische ontwikkelingen als verandering in behoeften van de consument ontstaan er nieuwe concepten.

Met de verandering in behoeften van de consument doelen wij met name op de behoefte naar individualiteit en intensiteit. We willen persoonlijk benaderd worden en overal zoveel mogelijk uithalen. Een film in de bioscoop bekijken we in de IMAX-zaal of met een 3D-bril, we gaan naar meerdere festivals per zomer en regelen zelf onze slaapplek in het buitenland via Airbnb. Kort gezegd: we leven in een belevingsmaatschappij. De omgeving waarin een product gekocht kan worden en de ervaring die daarmee gepaard gaat is van groter belang dat het product zelf. En dat heeft uiteraard gevolgen voor merken. We verdelen de gevolgen onder in marketinguitingen en fysieke winkels:

Marketinguitingen

De functionaliteiten van het product zijn uiteraard belangrijk, maar toch worden ze steeds minder toegelicht in commercials. Er wordt steeds vaker een verhaal verteld waarin het product een rol speelt. Denk aan de Yellow Label thee commercial van Lipton, waarin de thee een rol speelt in het theemoment tussen moeder en dochter:

Ook sampling neemt een andere vorm aan, het simpelweg weggeven van miniatuur versies van een product is niet genoeg om de consument jouw merk te laten onthouden. Ludieke, interactieve acties zorgen ervoor dat een merk langer blijft hangen bij de consument. Zoals Coca Cola, die een afkoelzone op een festival heeft geplaatst waar de festivalgangers een verkoelend drankje kregen:

 

coca cola

Fysieke winkels

De meeste winkels zijn enkel gericht op productverkoop, maar een winkel kan tegenwoordig meer zijn dan alleen een verkoopplek. Het is een element dat voor een sterkere merkbeleving kan zorgen. Het oppervlak van een winkel biedt meer mogelijkheden dan enkel het verkopen van producten. Zo kan het een inspirerende plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten of kunnen werken. Een winkel die inspeelt op deze trend is The Loft (http://entertheloft.com). Deze conceptstore, gevestigd in een loft, in Amsterdam is volledig ingericht alsof er iemand woont. Alle producten die in de loft staan, zijn te koop. Daarnaast is er de mogelijkheid om overdag te werken in de loft of om er een presentatie te geven.

loft

Het gaat dus niet meer om het product zelf, maar het verhaal om het product heen. Het verhaal moet de consument prikkelen. Is jouw merk nog niet belevingsmaatschappij-proof? Neem dan contact met ons op om de merkbeleving rondom jouw merk te vergroten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *