Interactie met de klant

Consumenten krijgen steeds meer macht. Dit is één van de redenen waarom er steeds meer een persoonlijke aanpak wordt gevraagd van bedrijven. Consumenten willen individuele wensen bevredigd zien, ze willen meer transparantie en steeds meer real-time interactie. Ook de hedendaagse technologie steunt deze trends.

Persoonlijke marketing en service komen tegenwoordig op verschillende manieren voor. Denk hierbij aan de Albert Heijn Bonus kaart waarbij de klant tailor-made aanbiedingen krijgt, gebaseerd op het shopgedrag. Ook op Social Media liggen de kansen voor persoonlijke service en interactie voor het oprapen.
Social Media heeft de deuren opengezet voor directe interactie met een grote groep klanten. Deze interactie en de juiste Tone Of Voice kunnen de attitude ten opzichte van een merk sterk beïnvloeden.

Een voorbeeld ziet u hieronder van Batavus, reageren op Tweets van klanten, vooral als dit gebeurd in een persoonlijke Tone Of Voice, kan ervoor zorgen dat de band tussen consument en bedrijf wordt versterkt.

Batavus:
TwitterBatavus

In het volgende voorbeeld van KLM zien we hoe ook de Tone Of Voice van de reactie van KLM volledig wordt aangepast aan het bericht van de consument. Deze reactie is echt viral gegaan en binnen no time stond het op menig Facebook wall. Niet verrassend om te horen dat KLM één van de voorlopers is op dit gebied en hier een behoorlijke afdeling voor heeft opgezet een aantal jaar terug.

klm

Dit zijn twee voorbeelden van bedrijven die het gebruik van Social Media goed hebben begrepen. Helaas zijn er ook veel bedrijven die minder goed weten hoe ze met Social Media om moeten gaan en hierdoor kansen missen. De grootste misser is het niet ingaan op kansen tot interactie met de consument. Hieronder een aantal voorbeelden:

TwijfelTwitter

Er is zoveel mogelijk met betrekking tot persoonlijke marketing en service en dit zal in 2014 ook een steeds grotere rol gaan spelen. Het wordt voor een merk steeds lastiger om de loyaliteit van de klant te behouden. Met behulp van persoonlijke marketing en service kunt u de relatie met u klant vergroten en hierdoor de loyaliteit van uw klant vergroten.

Bent u benieuwd hoe uw merk zich meer kan gaan richten op persoonlijke marketing? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *