Opkomst virtual reality

Facebook investeert in de Oculus Rift, Microsoft ontwikkelt een virtual realitybril en ook HTC gaat de markt betreden. Er is veel aandacht voor virtual reality.

Virtual reality is een technologie die het mogelijk maakt om een wereld te creëren waarin mensen dingen kunnen ontdekken of ervaren. Dit kan door middel van beelden, geluid, geuren en gevoelssensaties zoals trillingen.

De mogelijkheden zijn dus vrijwel eindeloos, elke virtuele wereld kan ontworpen worden. Dit maakt het een interessante tool voor verschillende branches om het in te zetten. De meest voor de hand liggende industrie waaraan wordt gedacht bij virtual reality is de game industrie. Gamers kunnen de wereld van hun spel nog verder induiken door middel van een virtual reality bril. Hieronder een aantal voorbeelden van branches waarvoor het inzetten van virtual reality ook een mogelijkheid is:

Huizenmarkt
Een eerste voorbeeld is de makelaardij. Het is nog geen werkelijkheid, maar in de toekomst zal virtual reality het verkopen van huizen makkelijker gaan maken. Geïnteresseerde kopers kunnen door middel van virtual reality het pand zien met een inrichting die hun aanspreekt. Op deze manier zien potentiële kopers beter of het iets voor hun is of niet.

  afbeelding: 3delig.nl

Video
Niet langer kijken naar een tweedimensionale video, maar zelf het middelpunt zijn en om je heen kunnen kijken. Deze ontwikkeling wordt mogelijk door de opkomst van 360 graden camera’s. YouTube introduceerde eerder dit jaar de mogelijkheid om dit soort video’s te uploaden op het platform, waarbij bij het draaien van je scherm het beeld meedraait. Hierbij wordt nog geen gebruik gemaakt van virtual reality, maar het is wel een eerste stap in die richting. Bekijk hieronder een 360 graden video (alleen beschikbaar in Chrome):

Een testrit met je smartphone
Volvo maakte een applicatie die te bekijken is op smartphones in een Google Cardboard. Dit is een kartonnendoosje die je om je smartphone vouwt, waardoor je smartphone als (simpele) virtual reality bril fungeert. Met de applicatie kun je een ritje maken in de nieuwste Volvo modellen en de auto zonder testrit te maken van binnen meemaken. In de video hieronder zie je de applicatie aan het werk:

De toepassingsmogelijkheden van virtual reality gaan dus veel verder dan alleen voor vermaak. Zoals met elke nieuwe techniek zal het tijd nodig hebben om te groeien en zijn weg naar de mainstream te vinden, maar bedrijven doen er slim aan te anticiperen op aankomende veranderingen.