Most trusted brands

Consumenten kopen niet snel merken waar ze nog nooit van gehoord hebben.

Ze zullen de overweging alleen maken wanneer deze ‘onbekende’ merken aanbevolen worden door iemand die ze vertrouwen. Reader’s Digest onderzocht welke merken het meest betrouwbaar zijn volgens de consument en wat hen helpt ‘onbekende’ merken aan te schaffen.

 

Het Europees consumentenonderzoek van Reader’s Digest wordt sinds 2001 elk jaar opnieuw uitgevoerd. Ongeveer 25.000 Reader’s Digest-lezers uit 16 Europese landen doen mee. De bedoeling is dat de deelnemers spontaan het meest betrouwbare merk van een bepaalde productcategorie opnoemen. De winnende merken mogen een jaar lang het Trusted Brands-logo gebruiken, bijvoorbeeld in advertenties, tv-commercials, op de website of op de verpakking.

Op de speciale website van het ‘Trusted Brands’-onderzoek worden alle uitkomsten van het onderzoek weergegeven. Een aantal merken zie je elk jaar terugkomen op de nummer 1 positie van een bepaalde categorie. Zo is Miele al jaren het meest vertrouwde merk in de categorie keukenapparatuur en staat bij de haarproducten nog altijd Andrélon aan de top. Bij sommige categorieën zien we dit jaar enkele verschuivingen. Volkswagen heeft Toyota van de eerste plek weten te verdringen en Samsung neemt na 12 jaar de toppositie van Nokia over als meest betrouwbare mobiele telefoon. In Europa als geheel blijken de drie meest vertrouwde merken; Nivea, Visa en Canon.

Volgens het onderzoek van Reader’s Digest wordt vertrouwen in een merk ontwikkeld door persoonlijke ervaring of door eenaanbeveling van een betrouwbare bron. Dit zijn bijvoorbeeld familieleden, vrienden en kennissen. Ook prijzen en awards die een merk wint, gestemd door het publiek of gegeven door een panel van deskundigen, zorgen voor meer vertrouwen bij de consument. Voor merken is het lastig om vertrouwen te winnen en gemakkelijk om dit vertrouwen weer te verliezen. Merken moeten betrouwbaarheid en kwaliteit uitstralen richting de consument. Onder andere een goede klantenservice is hierbij van groot belang.

 

Benieuwd hoe uw merk vertrouwen kan winnen bij de consument? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

 

Bron: Reader’s Digest – Trusted Brands

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *