Marketing zit ‘m in de kleine dingen

Marketing heeft met vele aspecten te maken. Hierbij gaat het niet alleen om een product zo sterk mogelijk neer te zetten; om de beste campagnes te bedenken of om de meest pakkende slogans te creëren. Marketing gaat vooral om de kleine, maar zeer effectieve en belangrijke dingen: kleur bijvoorbeeld.

Kleur is een visueel aspect, wat vaak onbewust veel invloed heeft op iemands keuze – een soort non-verbale communicatie. Voornamelijk op websites is het belangrijk om een standaard kleurenpatroon aan te houden en de juiste kleuren te kiezen die bij het bedrijf of product passen. Hieronder staan wat voorbeelden van kleuren en de psychologische associaties daarbij.

Blauw. Uit onderzoek blijkt dat dit wereldwijd de favoriete kleur is. Blauw is namelijk een sterke kleur wat staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, effectiviteit en oprechtheid. Daarnaast is het een slimme zet in de communicatie wereld, aangezien blauw ook wordt geassocieerd met communicatie.

Paars. Deze kleur wordt geassocieerd met spiritueel bewustzijn – en daarbij bevordert paars het denken – maar juist ook met luxe en kwaliteit.

Geel. Dit is een kleur waarmee je moet uitkijken. Het juiste gebruik van geel stimuleert positieve emoties zoals zelfvertrouwen en optimisme. Maar zodra geel te vaak gebruikt wordt, worden er emoties opgewekt zoals ongerustheid en bezorgdheid.

Hoewel de psychologische associaties van kleuren vast staan, is het wel degelijk belangrijk dat het ook in een goede context wordt overgebracht. Dus wil je meer uit jouw website halen? Gebruik dan de juiste kleuren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *