Marketing trends 2016

Het weer wordt kouder en de dagen korter: het laatste kwartaal van het jaar breekt bijna aan. Een geschikt moment om vooruit te blikken naar de trends in marketing voor het jaar 2016. Hieronder een opsomming van een aantal kanalen die een grotere rol gaan spelen volgend jaar.

1 – Snapchat als marketingkanaal

Snapchat wordt nu nog vooral gezien als een app die alleen door jongeren wordt gebruikt om grappige foto’s te delen, maar het platform is ook voor andere doeleinden geschikt. Wat het platform zo aantrekkelijk maakt voor bedrijven is het feit dat het real-time is, maar wel met een mate van controle. In tegenstelling tot livestreaming, wat de volgende stap is, kunnen de beelden eerst bekeken worden, voor ze worden gedeeld.

Grote partijen als Cosmopolitan, CNN en MTV gebruiken Snapchat al om in aanraking te komen met hun doelgroep. Naast deze commerciële partijen wordt het platform zelfs door presidentskandidaten in de VS ingezet om de kiezers op een nog persoonlijkere manier te bereiken.

2 – Livestreaming

Zoals bij de vorige trend al aangegeven is, gaat livestreaming een stap verder dan het delen van video’s. Bij livestreaming wordt er vanaf het moment dat je begint met filmen direct uitgezonden via het gekozen kanaal. Er zijn verschillende platformen waarmee je kunt uitzenden, zoals YouTube en de apps Periscope en Meerkat. Deze apps maken livestreamen erg toegankelijk. Het is namelijk mogelijk om direct vanaf je smartphone te beginnen met uitzenden.

Voor persoonlijk gebruik is het leuk om je aanwezigheid op een feestje of een vakantiebestemming te delen met anderen, maar het is ook inzetbaar voor bedrijven. Zowel Periscope als Meerkat heeft een enorme groei doorgemaakt afgelopen jaar. Beide apps zijn begin 2015 uitgebracht en hebben in korte tijd een enorm aantal gebruikers behaald (Periscope meer dan 10 miljoen en Meerkat 2 miljoen). Deze snelle groei geeft aan dat interesse in livestreaming toeneemt.

T-Mobile is een van de eerste bedrijven die livestreaming, met in dit geval Periscope, grootschalig inzet. Vrijwel dagelijks houdt het bedrijf een livestream, waarin bijvoorbeeld een productmanager iets uitlegt over nieuwe smartphones.

3 – Virtual reality marketing

De Oculus Rift, een van de bekendste virtual reality brillen, komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt voor de consument. Waarschijnlijk maakt dit het nog iets te voorbarig om de trend van virtual reality marketing aan 2016 toe te schrijven, maar er zal zeker een begin worden gemaakt.

De verschillende virtual reality brillen maken het mogelijk een verhaal in 360 graden te vertellen. De bril weergeeft een virtuele wereld, waarin de persoon kan rondkijken. De persoon die de bril opzet bevindt zich letterlijk in het verhaal, wat voor een unieke beleving van een product, dienst of event zorgt. .Zo heeft het tijdschrift Elle aangekondigd een modeshow van het tijdschrift te livestreamen, met de mogelijkheid het te bekijken met een Oculus Rift. Op deze manier bevinden de lezers van het tijdschrift zich op de eerste rij aan de catwalk.

Voor meer informatie over de mogelijkheden van virtual reality verwijzen we naar een van onze eerdere blogs: de opkomst van virtual reality.

Benieuwd welke van deze trends inzetbaar zijn voor jouw merk? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *