Magische samenwerking Red Band en Toverland door joint marketing

Je ziet het steeds vaker voorbij komen: samenwerkende merken op het gebied van marketing. Joint marketing heeft tot doel om beide merken te versterken of een toegevoegde waarde te bieden. Het is een snelle en kosteneffectieve manier om market awareness en sales interest te creëren. Klinkt leuk, maar kan elk merk er zomaar aan beginnen? Nee, niet zomaar, de selectie van de samenwerkingspartner is geen eenvoudige beslissing.

Er zijn een aantal succesfactoren waarmee rekening gehouden kan worden bij het kiezen van een samenwerkingspartner:

  • Het is belangrijk dat de andere partij dezelfde kijk op de markt heeft.
  • Ze hebben vergelijkbare merkwaarden of dezelfde doelgroep.
  • De producten/diensten van beide partijen zorgen er samen voor dat ze uniek zijn.

Samenwerking is het sleutelwoord

Eenmaal een geschikte samenwerkingspartij gevonden, dan is het belangrijk om gezamenlijk meetbare en haalbare doelen op te stellen. Maak daarnaast goed duidelijk wat elke partij gaat opleveren en welke diensten zij inbrengen.

Een voorbeeld van een geslaagde joint marketing is de case van Red Band en Toverland. De vraag vanuit Red Band aan Art of Branding was om een activatiecampagne te ontwikkelen waarin de gebruiksgelegenheden en de kernwaarden van Red Band naar voren komen. De campagne moest gericht zijn op huishoudens met kinderen tussen 4 en 12 jaar oud.

Hiervoor heeft Art of Branding een concept bedacht met de naam: ‘Ontdek de magie met Red Band’. De activatiecampagne laat zowel kinderen als hun ouders kennismaken met een wereld vol wonderen, magische verrassingen, tips en trips. Daarnaast komen ze ook veel spannende nieuwtjes te weten over Red Band. Kinderen willen graag verrast worden, zich verwonderen, nieuwe dingen ontdekken én uitproberen. Waar kan dat beter dan in de wereld van de magie? Om nog meer waarde toe te voegen aan dit idee is Attractiepark Toverland benaderd om te helpen met het toevoegen van een extra stuk beleving.

Het doel van Toverland in 2013 is om de nationale naamsbekendheid te vergroten/creëren. Ze zijn gericht op dezelfde doelgroep en willen meer brand awareness creëren. Toverland past natuurlijk ideaal binnen het magische thema van de activatie van Red Band. Toverland sluit dan ook goed aan bij het concept voor Red Band.

De crossmediale campagne is opgebouwd uit verschillende middelen zoals uitgebreide winkelvloeracties, POS, actiewebsite, Facebook, Twitter en Print.

Actiewebsite

Advertentie in de Allerhande

In het geval van Red Band en Toverland is er door middel van joint marketing een extra boost gegeven aan de boodschap, waardoor de omzet hoger uitvalt dan wanneer beide merken apart geëxploiteerd zouden zijn. Voor deze twee partijen heeft het een magische samenwerking opgeleverd.

Bronnen:

–   http://www.marketplace-partners.com/ThePowerofJointMarketing.pdf

–   http://www.marketingonline.nl/nieuws/bericht/joint-marketing-verwerpelijk-of-goed-voor-de-omzet

–   http://marketreacher.com/archives/193

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *