Internet of Things

Alledaagse producten waarbij wij nu niet aan internet denken zullen in de toekomst aan het internet zijn verbonden en aan andere producten die dat ook zijn. Deze verschuiving vindt nu al plaats met steeds meer slimme apparatuur voor bijvoorbeeld in huis, zoals de slimme thermostaat van Eneco. Dit fenomeen wordt The Internet of Things genoemd.

In 2020 zullen er wereldwijd naar schatting 50 miljard connected devices zijn, waarvan een derde computers, smartphones, tablets en TV’s zullen zijn. De standaard apparaten waarmee we nu bekend zijn als connected devices zullen dus slechts een klein aandeel hebben in het totale aantal.

Denk aan auto’s, koelkasten en zelfs wasmachines die aan het internet zijn aangesloten. Naast de “traditionele” manier van online advertising en mobile advertising komen er dus nog meer locaties bij om online advertising in te zetten. De koelkast is bijvoorbeeld een geschikte plaats om voedsel gerelateerde advertenties te laten zien en in auto’s zouden de advertenties afgestemd kunnen worden op het type auto. Mensen die een gezinsauto rijden hebben nu eenmaal andere behoeften dan mensen die een sportauto rijden.

Bij dit laatste voorbeeld komt naar voren dat er gebruik wordt gemaakt van persoonlijke informatie, zoals het type auto dat je rijdt, om gericht te adverteren. Hoe meer apparaten er zijn verbonden aan het internet, hoe meer persoonlijke informatie er over jou beschikbaar is. Er moet een goede balans gevonden worden tussen het gebruik van deze informatie en het beschermen van de privacy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *