Instant livestreaming

Er is een nieuwe trend in het social media landschap: instant livestreaming. Livestream apps zoals Meerkat en Periscope maken het mogelijk om direct vanaf je smartphone te livestreamen. Livestreamen is het filmen van een bepaalde situatie of gebeurtenis, wat direct gedeeld wordt met anderen. Je volgers krijgen een melding op het moment dat jij begint met uitzenden, maar ook onbekenden kunnen je livestream bekijken.

De groei die platformen zoals Meerkat en Periscope hebben gemaakt het afgelopen jaar is enorm. Beide platformen zijn begin 2015 uitgebracht en hebben in ongeveer 6 maanden tijd een groot aantal gebruikers weten te behalen (Periscope meer dan 10 miljoen en Meerkat 2 miljoen). Deze snelle groei geeft aan dat interesse in livestreaming toeneemt.

Het fenomeen livestreamen is op zich niks nieuws, Ustream biedt al jaren de optie om te livestreamen via een desktop. Het mobiele element, livestreamen via je smartphone, is wat de dienst opnieuw zo aantrekkelijk maakt.

Ook merken gaan steeds meer inzien welke mogelijkheden livestreaming apps zoals Meerkat en Periscope te bieden hebben. Hieronder een aantal voorbeelden van merken die livestreaming succesvol in hebben gezet:

Untitled1 – Spotify

Spotify maakt letterlijk vanaf dag 1 gebruik van Periscope. De dag dat de app gelanceerd werd, hield Spotify al haar eerste uitzending. Op die dag introduceerde zij het eerste terugkerende segment: exclusieve optredens van muzikanten die op dat moment aanwezig zijn in het pand. Zoals de meidenband Little Mix hieronder:

 

 

 

22 – Adidas

Adidas gebruikt Periscope om de fans een kijkje achter de schermen te geven van de grote sporthelden die een contract hebben bij het merk, zoals voetbalhelden Leo Messi en James Rodriguez. Zo heeft Adidas bijvoorbeeld het moment dat James Rodriguez zijn contract ondertekende gedeeld met de fans via livestreaming:

 

 

 

33 – Taco Bell

Taco Bell creëerde een neppe persconferentie op Periscope om een nieuw ontbijtproduct te promoten en moedigde de kijkers aan om een gratis taco bij hun lokale Taco Bell te halen om Cinco de Mayo (Mexicaanse feestdag) te vieren.

 

 

 

 

 

Door de enorme groei in korte tijd rondom deze trend voorspellen wij dat de inzet van apps als Periscope en Meerkat alleen maar zal toenemen. Benieuwd of livestream iets kan betekenen voor jouw merk? Bekijk met ons de opties.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *