Inspirational Trend Overview

Anne, een van de eerdere stagiaires van Art of Branding, heeft als extraatje voor ons een Inspirational Trend Overview samengesteld. Handig ter inspiratie tijdens brainstormsessies, onderzoeksrapporten en het creëren van concepten! Het overzicht geeft een goed beeld van de drie hedendaagse trends: Total Transparancy, Slow Branding en Storytelling. De reden waarom Anne specifiek voor deze trends heeft gekozen, is omdat ze de connectie tussen merk en consument kunnen bevorderen. Iets wat tegenwoordig van groot belang is. Hieronder worden de trends in het kort beschreven en onderbouwd met een voorbeeld.

Transparantie

De trend Transparantie is ontstaan door het wantrouwen in de maatschappij door de consument. Door de invloed van het internet en de privacy, die daardoor een flink stuk is vervaagd, is de waarheid achter merken steeds toegankelijker. De consument wilt weten waar het product vandaan komt, hoe deze tot stand is gekomen en wat de achterliggende gedachte is. Transparantie staat dan ook voor openheid over het beleid van de organisatie, pricing van producten, gebruikte grondstoffen, omgang met medewerkers, cultuur, maar bovenal de eerlijkheid en het vertrouwen wat de organisatie uitstraalt. Een merk/organisatie moet de gedachte uitstralen dat zij niets te verbergen hebben. Uit onderzoek blijkt dat consumenten juist van merken houden die hun kwetsbare kant en ‘flaws’ laten zien. Zij kiezen voor merken die persoonlijkheid uitstralen.

Als voorbeeld kan het schoenenmerk New Balance genomen worden. Zij lieten een filmpje maken waarbij het productieproces van de sneaker van begin tot eind wordt gevolgd. New Balance is de enige sportieve sneaker producent die hun sneakers laten maken in de UK en geven de consument een exclusief kijkje in de keuken.

Slow Branding

Slow-bewegingen kenmerken zich door bewust om te gaan met de omgeving en natuur, mensen, producten en diensten. Slowbrands zijn zeer innovatief en denken mee met de ontwikkelingen in de maatschappij waarbij de consument in het middelpunt staat. Bij Slow Branding is het belangrijk om rekening te houden met de volgende aspecten:

–       Co-creation: Door klanten/consumenten te betrekken bij bijvoorbeeld productontwikkeling of visievorming laat je zien dat zij niet vergeten worden en onmisbaar zijn voor het bedrijf, hierdoor wordt de verbintenis tussen merk en consument nog sterker. Het bedrijf genereert hier nieuwe inzichten en ideeën uit waardoor er een win-win situatie ontstaat voor beide partijen.

–       Meaning: Consumenten willen meer authenticiteit. Klanten willen zich alleen aan merken binden als het echt een meerwaarde voor hen biedt. Daarom is het voor organisaties belangrijk dat zij zich echt in de wereld van de consumenten gaan bevinden, om zo precies te zien waar hun behoeften liggen.

–       Care: Aandacht voor de klant, maar ook voor de ontwikkeling en levering van het product of de dienst. Aandacht voor de grondstoffen, wie werken er aan het product, onder welke omstandigheden, wat is de werking van het product of de dienst?

–       Proces: Go with the flow. Slow Branding is een geleidelijk proces waarin de snelheid van de markt leidend is en logica de basis is voor elke volgende stap. Merk en markt groeien met elkaar mee.

–       Respect: Slow Brands zijn merken die respectvol zijn naar de wereld om zich heen. Respectvol betekent meer geven dan nemen, geen schade aan iets of iemand toebrengen en meer begrip voor andermans keuzes.

Dove introduceerde onlangs de ‘Creëer je eigen douche crème-campagne’. Vrouwen mochten een aantal maanden geleden op de Facebookpagina van Dove een beschrijving van hun favoriete geur inzenden en een persoonlijke geurvariant voor de Dove Purely Pampering-lijn bedenken. Een jury nomineerde vervolgens 5 inzendingen, waarna het Nederlandse publiek zijn stem kon uitbrengen op een van de genomineerde geuren. De vijf genomineerden mochten naar een geur- en designworkshop, waarin zij hun persoonlijke variant verder ontwikkelden. Bekijk hier wat ze tijdens de workshop allemaal gingen doen en wat de vrouwen ervan vonden.

Storytelling

Tegenwoordig is Storytelling overal in terug te zien en verloopt het via verschillende kanalen (TV, radio, internet, mobiel). Storytelling trekt de aandacht en creëert meerwaarde aan een concept. Goede storytelling leidt er uiteindelijk toe dat de consumenten jouw verhaal gaan vertellen aan de hand van positieve ervaringen. Daarbij is het belangrijk dat de storyteller gebruikt maakt van alle zintuigen: ruiken, horen, zien, voelen, proeven. Met beeld, beleving én betekenis creëer je een positief spanningsveld tussen merk en consument waardoor deze nog sterker verbonden raken met het merk.

Een voorbeeld die hierbij genoemd kan worden is het merk Johnnie Walker. In deze commercial vertelt een man het echte verhaal van Johnnie Walker. Puur, rauw en echt. Benieuwd? Bekijk hier de gehele commercial.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *