Het zakelijk inzetten van Snapchat

De snelle ontwikkelingen op het gebied van social media zijn nauwelijks bij te houden. De meeste bedrijven hadden net hun Facebook pagina geoptimaliseerd en een aardig bereik op Twitter opgebouwd toen Snapchat om de hoek kwam kijken.

Snapchat is een gratis applicatie voor smartphones en is beschikbaar op elk besturingssysteem. In de app kunnen gebruikers foto’s en video’s, ook wel “snaps” genoemd, maken en versturen naar hun vrienden of in hun “verhaal” zetten. Foto’s en video’s die direct worden verstuurd kunnen slechts 10 seconden bekeken worden door de ontvanger, foto’s en video’s die in iemands verhaal worden geplaatst kunnen 24 uur lang bekeken worden. In Nederland wordt de app door bijna 2 miljoen mensen gebruikt, waarvan de grootste groep gebruikers tussen de 15 en 25 jaar is. Een jaar geleden waren er nog geen 700 000 gebruikers. Dagelijks worden er over de wereld zo’n 400 miljoen foto’s en video’s verstuurd via de app.

Vanaf oktober 2014 is het mogelijk om te adverteren via het platform. De betaalde snap verschijnt in het verhaal van de gebruikers, die zelf de keuze maken of ze hem bekijken of niet. Er zit wel een aardige prijs verbonden aan deze manier van adverteren, namelijk 750.000 dollar per dag. Uiteraard krijg je daarvoor wel een bereik van tientallen miljoenen over de hele wereld.

Omdat dit een fors bedrag is voor een relatief nieuw platform hebben wij enkele andere, vrijwel gratis, mogelijkheden met voorbeelden op een rijtje gezet. Al deze mogelijkheden kunnen uitgevoerd worden met een “standaard” Snapchat-account. De enige kunst is om ervoor te zorgen dat je klanten weten van het bestaan van je account.

1 – Geef een kijkje achter de schermen
Een normaal afgesloten proces delen met je volgers zorgt voor extra merkbinding. De Philadelphia Eagles, een American Football team, maakt hier gebruik van. Zij sturen exclusieve content naar hun volgers tijden de voorbereidingen op een wedstrijd.

2 – Promoot nieuwe producten
Taco Bell, een Amerikaanse fastfoodketen, heeft gebruik gemaakt van Snapchat om een product te introduceren. Gebruikers die Taco Bell als vriend toevoegde aan hun lijst ontvingen een Snap van het bedrijf met daarin een foto van het product en de releasedatum.

21

3 – Winacties

Een derde mogelijkheid is het houden van winacties via het platform. Roep je volgers op om een Snap te versturen die aan bepaalde eisen voldoet, zoals de aanwezigheid van een product, en kies een winnaar. Van deze mogelijkheid hebben de Philadelphia Eagles ook gebruik gemaakt. De volgers werden gevraagd hun meest unieke foto met een teamshirt toe te sturen om kaartjes voor een wedstrijd te winnen.

Snapchat is dus een geschikt platform om de interactie met de doelgroep te vergroten, mits de doelgroep tussen de 15 en 25 jaar is. Benieuwd of het een relevant kanaal is voor jouw merk? Ontdek met ons de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *