Het nieuwe winkelen

We leven in een economie waar bijna alles 24/7 beschikbaar is. De consument wordt steeds kritischer en we leven in een zogenaamde stress-society. Deze stress-society is ontstaan door de stijgende werkdruk en hoge verwachtingen. Om aan deze stress-society te ontsnappen, zijn we op zoek naar een manier om ons te kunnen ontspannen. The experience economy biedt de consument een memorabele beleving, een moment die zij niet snel zullen vergeten.

photo by kerem sanliman

 

Een goed voorbeeld van een merk dat hierop inspeelt is The North Face in Zuid-Korea. Door het gebruik van gamification creëren zij een beleving in de fysieke winkel. De winkelvloer verdwijnt onder je voeten, hierna krijgt men dertig seconden de tijd om naar de gratis jas te klimmen.

 

 

Op het gebied van online shopping zien we ook steeds meer technologische ontwikkelingen. Een Engels bedrijf heeft een technologie ontwikkeld waarmee je als consument een 3D model van jezelf kunt maken, zo kun je digitaal kleding passen. Tesco en Zalando gebruiken dit al in hun webshops. Als je deze ontwikkeling samenpakt met de ontwikkelingen op het gebied van 3D-printing, zou je kunnen fantaseren over de toekomst. Wellicht dat je in de toekomst kleding kunnen passen die geheel aansluit op jouw figuur.

 

Doordat de consument altijd de beschikking wil hebben tot producten zien we ook het ontstaan van vending machines. Van slippers tot kaviaar, alles is mogelijk. Ook binnen de foodservice, hele supermarkten worden hier verbouwd tot vending machines. Gemak speelt hier de grote hoofdrol. Wat ook erg gemakkelijk is, zijn drones. Specsavers zet bijvoorbeeld drones in voor een noodbezorgdienst voor contactlenzen. Zou dit betekenen dat in de toekomst alles binnen handbereik is?

 

Kortom, genoeg ontwikkelingen op het gebied van shopping. Een interessante sector voor ons als marketeers om in de gaten te houden. Wellicht ook om te fantaseren over de toekomst, hoe ziet het winkelen er bijvoorbeeld uit in 2020…?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *