Glokalisering

Nadat de trend globalisering is gegroeid tot een ware macrotrend, is er een tegenbeweging ontstaan. De trend lokalisering kwam tot stand, het ‘plaatselijk maken’ van producten en ideeën. Oftewel het lokaliseren van bepaalde (economische of culturele) aspecten in het proces van een bedrijf. Deze invulling zal op elke locatie op een andere manier plaatsvinden, daardoor wordt steeds het unieke van een plek benadrukt met behulp van glokalisering.

 

Er zijn lokale, nationale en globale producten en merken. Wanneer een lokaal product populair wordt in de rest van het land, gaat het uitbreiden. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf Multi-vlaai, een bedrijf wat begon in het Limburgse dorpje Sevenum en nu is uitgegroeid tot een landelijke keten met 112 vestigingen.

Organisaties met groot nationaal succes gaan internationaal. Veranderingen in sociale gedragspatronen en technologie, het proces van globalisering, stellen deze bedrijven in staat om hetzelfde product over de hele wereld te verkopen. Dit zijn bedrijven die in de kern van hun DNA iets meedragen van het lokale waar zij vandaan komen. Zo heeft McDonald’s in veel landen het sociale gedragspatroon veranderd. Ook in Nederland, waar fastfood sindsdien niet meer weg te denken is. Ook IKEA is internationaal gegaan, maar toch heeft het bedrijf zijn eigen kenmerken behouden. Ze bieden ergonomisch, functioneel design, serveren Zweeds voedsel in het restaurant en alle producten hebben Zweedse namen.

Op dit moment ontwikkelt de trend ‘lokalisering’ zich in de maatschappij, waarbij ‘back to the roots’ een waardevol begrip is. Dit is de reden waarom Glokalisering is ontstaan, globale merken willen zich op een lokale manier uitten. Glokalisering is een combinatie van ‘globalisering’ en ‘lokalisering’. De term wordt gebruikt om producten en services te omschrijven die globaal ontwikkeld en verkocht worden, maar ook zo ontworpen zijn dat ze passen bij de behoeften van de lokale consumenten. Producten moeten aangepast worden aan de tradities en voorkeuren van de lokale consument. Het hoofddoel van glokalisering is om de specifieke consument aan te spreken en ervoor te zorgen dat het product een grotere interesse wekt bij de eindgebruiker van een lokaal gebied.

Voorbeelden van merken die Glokalisering hebben toegepast zijn Lay’s en McDonald’s. Het Nederlandse merk Lay’s is globaal gegaan en heeft uiteindelijk weer een lokale actie ingezet. Zij hebben met ‘Lay’s Maak de Smaak’ de lokale consumenten aangesproken door interactie te creëren met de Nederlandse fans en uiteindelijk met behulp van co-creatie een favoriete smaak op de markt te brengen, Patatje Joppie. Een ander voorbeeld is McDonald’s die lokale producten ontwikkelt en aan lokale promotie doet. Zo is de McKroket alleen in Nederland verkrijgbaar en verkoopt de fastfoodketen de Teriyaki Burger alleen in Tokyo. De producten zijn specifiek gericht op de verschillende nationale kenmerken van de consument.

 

Globalisering en lokalisering hebben elkaar nodig om te bestaan. Door de toenemende globalisatie groeien de verschillen tussen lokale bevolkingen. Nieuwe productintroducties tonen aan dat er vele verschillende consumenten zijn in diverse landen. Hier wordt op dit moment door steeds meer bedrijven op ingespeeld. Benieuwd hoe uw merk de lokale consument kan bereiken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *