Geef je merk karakter. Ja, echt!

Het archetype is het ‘oerkarakter’ van een merk. Het omschrijft de unieke karaktereigenschappen. Sterke merken zijn vaak gebaseerd op één bepaald archetype. Een consequente uitvoering van een merk archetype leidt tot een hoger gevoel van vertrouwdheid en dat leidt tot hogere merkwaardering en loyaliteit.

Ondanks dat het concept van archetypen al een lange tijd bestaat, is het nog steeds een succesvolle manier om toe te passen bij brandmanagement. De psycholoog Carl Jung ontwikkelde het concept van archetypen kort na de tweede wereldoorlog. Zijn theorieën bleken al gauw van grote waarde wanneer ze werden toegepast op consumentenmarketing en productbranding.

Het succes van de archetypen zien we terug in een voorbeeld uit 1955, het ontstaan van de Marlboro Man. De campagne kenmerkte een archetypische robuuste, ongedwongen Amerikaanse cowboy. Binnen een korte tijd na de lancering van de campagne, steeg de omzet met meer dan 5.000 procent! Mannen identificeerden zich vanaf dat moment met het archetype van de cowboy.

Een ander succesvol voorbeeld is het archetype van Ronald McDonald, de vrolijke clown. In 1963 verscheen de altijd vrolijke clown voor het eerst. Dit archetype heeft ervoor gezorgd dat McDonald’s is gegroeid tot een van grootste multinationals.

Het concept van de archetypen van Carl Jung liet men inzien dat er 12 rollen zijn, waar alle menselijke karakters in voor komen. Deze karakters zijn allen aanwezig in onscollectieve onbewuste, waardoor men door alle archetypen kan worden aangetrokken. Daarom gebruiken bedrijven deze karakters om hun merkidentiteit te bepalen.

Het maakt niet uit met welk archetype het merk een associatie creëert, de mate van associatie is relevant. Alle uitingen van het merk moeten gerelateerd zijn aan het gekozen archetype. De advertenties, commercials, het logo, maar ook producten, systemen en het gedrag van medewerkers zijn van belang.

Wilt u advies voor het koppelen van een archetype aan uw merk? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Beeldbron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *