Gamification als een marketing tactiek

Van jongs af aan zijn spelletjes een belangrijk onderdeel van ieders leven. Daarnaast zijn gamers vaak compleet gefocust wanneer ze een spel spelen. Het is dus niet vreemd dat Gamification de afgelopen jaren populair is geworden op het gebied van marketing. Het spelen van spellen zit namelijk ingebed in ons DNA.

Er is sprake van Gamification als er één of meerdere spelelementen worden toegevoegd aan een dienst of product (uit een niet-game omgeving) met als doel de betrokkenheid te bevorderen. Gamification kan zowel online, als offline toegepast worden. Een oud voorbeeld is de Holle Bolle Gijs-prullenbak uit de Efteling, die ervoor zorgt dat kinderen het leuk vinden om rommel weg te gooien. Spelelementen spelen in op de motivatie van de consument. Consumenten moeten het gevoel hebben dat zij worden beloond voor hun handeling. Ze waarderen de beleving en zijn meer bereid om er aandacht aan te besteden en er meer voor te betalen. Voor merken is deze manier van klanten motiveren en binden erg aantrekkelijk.

Er zijn drie manieren om Gamification toe te passen binnen de marketing strategie: brand story en engagement, customer care en brand loyalty. Door middel van Gamification kan een merk een effectieve brand story creëren en zo op een leuke manier zijn verhaal tot leven brengen. Op het gebied van customer care helpt Gamification om fans en klanten binnen een community te binden. Ze kunnen elkaar steunen of de challenge met elkaar aan gaan. Het ervaren van een exclusieve beleving of het winnen van een prijs stimuleert de loyaliteit. Klanten worden op deze manier beloond voor hun deelname.

Een voorbeeld van een merk dat Gamification toepast is Starbucks. Het merk heeft een loyaliteitsapp ontwikkeld waarmee de klant snel kan betalenen waarmee herhalingsbezoeken worden gestimuleerd. Telkens wanneer de klant met de mobiele app betaalt, beloont het ‘My Starbucks Reward’ systeem de klant met een gouden ster. Het systeem bevat verschillende mijlpalen en levels en bij elk level hoort een speciale, exclusieve actie. Bijvoorbeeld wanneer de eerste 5 sterren zijn gehaald, mag de gebruiker zijn kopje die dag gratis hervullen.

Er zijn een aantal belangrijke regels voor het toepassen van Gamificaition. Eén daarvan is om het spel simpel te houden. Het doel en de regels van het spel moeten snel duidelijk worden. Daarnaast is het van belang om het juiste niveau te bepalen, een te moeilijk spel zorgt voor irritaties, maar een te makkelijk spel wordt al gauw saai. Gamification hoeft niet ingewikkeld te zijn, als het maar aansprekend is.

Benieuwd hoe u binnen uw marketing strategie Gamification toe kunt passen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Bronnen:

Gamification

Starbucks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *