Experience Marketing

Door het steeds groter wordende aanbod van media, is het voor marketeers steeds moeilijker hun boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Om uit te blinken tegenover concurrenten wordt bij veel merken het gebruik van ‘Experience Marketing’ populairder.

Experience Marketing komt voort uit de maatschappelijke trend ‘Experience Economy’. Deze trend betekent het creëren van een unieke belevenis rondom een merk gericht op de consument. De belevenis zal herinnerd en verspreid worden en zo een toegevoegde waarde zijn voor het merk, het product of de dienst. De trend Experience Economy ontwikkelt zich al vanaf ongeveer 1995. Met de publicatie van het boek ‘The Experience Economy’ in 1999 door Pine en Gilmore is de belevenismarketing echter nog een grotere rol gaan spelen in de maatschappij. Inmiddels is ‘de beleveniseconomie’ een bekend begrip onder marketeers.

Traditionele middelen als televisie, radio en prints communiceren verbaal en visueel het merk en de voordelen daarvan. Experience Marketing daarentegen probeert de consument bij het merk te betrekken door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen. Voorbeelden van verschillende soorten belevenis-marketing zijn brand stores, experience centres, online games, pop-up stores en events.

Experience marketing zorgt ervoor dat de consument een emotionele band creëert met het merk of product. Merken laten op een creatieve wijze zien dat ze onderscheidend en exclusief zijn. Daarnaast heeft het verschillende voordelen, zoals het verhogen van de sales, verbeteren van het brand imago en versterken van de brand awareness. Ook wint het merk loyaliteit bij de consument boven de andere concurrerende merken en stimuleert een belevenis de mond-tot-mondreclame.

Enkele voorbeelden van merken die deze manier van opvallende marketing hebben toegepast zijn: Apple, Disney, Google, Heineken en Starbucks.

Zo organiseert Heineken brandevents om conversaties tussen gebruikers te bevorderen. Heineken introduceerde het innovatieve concept ‘Heineken Ignite’, interactieve bierflesjes met LED-verlichting.

Ook Adidas, die een pop-up store opende in de vorm van een gigantische, blauwe Adidas-schoenendoos, trok veel aandacht met dit belevingsvolle concept.

Doordat de consument dagelijks met veel merken in aanraking komt, is het aanbieden van een gedenkwaardige belevenis essentieel. Producten en diensten alleen is niet genoeg. Daarnaast is de consument bereid meer tijd en geld te steken in het ervaren van een belevenis. Benieuwd hoe u Experience Marketing kunt toepassen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *