Emotiontelling

Het begrip ‘storytelling’ is al een aantal jaar oud, maar steeds meer merken passen het tegenwoordig toe als een marketing en branding tool. Merken willen graag weten hoe ze boeiende en inspirerende verhalen kunnen vertellen om hun doelgroep te bereiken. Inspelen op de emoties van de consument is hierbij van belang, het zogenaamde emotiontelling.

Om de bedrijfscultuur te verhelderen of te versterken maken merken gebruik van storytelling. Daarnaast is het ook een middel om personeel en klanten te inspireren en te binden met de organisatie of het merk. De geschiedenis, missie, visie, doelstellingen en doelgroep van een bedrijf komen aan bod in de brandstory. Helaas weten veel bedrijven niet wat hun echte verhaal is en hoe ze dit verhaal het beste met de consument kunnen delen.

Voorbeelden van merken die hun verhaal op een goede manier communiceren zijn LEGO en Chipotle. Zij maken gebruik van emotiontelling door verschillende zintuigen van de consument te prikkelen met behulp van een animatiefilm. Hiermee hebben beide merken al veel views weten te behalen op YouTube.

Zie hier de video over de inspirerende geschiedenis van LEGO, een perfect voorbeeld van emotiontelling.

Ook de video van Chipotle, het bedrijf dat dagelijks Mexicaanse maaltijden serveert, trok veel kijkers door het gebruik van emotiontelling.

Achter elke organisatie schuilt een verhaal. Merken dienen te weten wie ze zijn, voordat ze hun identiteit naar hun doelgroep kunnen overbrengen.

Benieuwd hoe u uw doelgroep kunt inspireren met uw verhaal? Wij bespreken graag de mogelijkheden voor uw merk tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *