Dé Merken Top 100 van 2012

Ook dit jaar hebben Foodmagazine en Distrifood in samenwerking met het onderzoeksbureau SymphonyIRI een Merken Top 100 samengesteld. Hierin staan de ontwikkelingen van de grootste A-merken in de supermarktbranche op een rijtje. Opmerkelijk dit jaar is dat de markt met 2,2 procent in omzet is gegroeid, terwijl de Top 100-merken maar met 1,6 procent zijn gegroeid. Daarnaast is de accijnsverhoging een belangrijke reden geweest voor de groei van verschillende tabaksmerken in de Top 100. Ondanks de verhoging is men dus niet veel minder gaan roken.

De opvallendste ontwikkelingen in de lijst op een rijtje:

  • FrieslandCampina heeft ook dit jaar de nummer één positie weten te behouden.
  • Op non-food gebied staat Marlboro op nummer één, net achter Campina.
  • De merken Bio+ , De Ruijter en Lucky Strike komen met groei-indexen van 199,5, 118,8 en 118,6 uit de lijst naar voren als de  grootste groeiers.
  • Liga is volgens de lijst de grootste verliezer. Dit merk gaat van plaats 74 naar 91 met een groei-index van 88,5. Zij worden opgevolgd door Friesche Vlag en Dubbel Fris. Friesche Vlag zakt van plaats 7 naar 8 met een groei-index van 89,6 en Dubbel Fris komt met een groei-index van 91,5 op plaats 78 te staan.

Benieuwd naar alle andere ontwikkelingen? Voor de gehele top 100 kan je hier terecht.

Bron: http://www.distrifood.nl/Assortiment/Algemeen1/2013/2/Merken-Top-100-2012-1172526W/?dossier=17391&widgetid=0\

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *