De kracht van een merk

Een goed product verkoopt zichzelf?

‘’Een goed product verkoopt zichzelf ‘’is een oud gezegde dat in de marketingwereld vooral in het verleden van toepassing was. Zowel grote als kleine merken besteden tot op de dag van vandaag veel aan marketinguitingen.

 Tegenwoordig is het noodzakelijk om je als merk te onderscheiden. Er is immers zoveel keuze voor de consument  dat opvallen in de vele reclame noodzakelijk is geworden. Reclame wordt gezien als onmisbaar in de communicatie en marketingstrategieën die bedrijven hanteren. Toch bewijzen sommige merken het tegendeel. Starbucks is daar een internationaal voorbeeld van. Dit merk bestaat al sinds 1971 en maakt geen gebruik van marketingactiviteiten. Starbucks is vooral gericht op hun producten en merkbeleving in de winkel. Een aantal Nederlandse merken hebben ook laten zien dat zij de kracht hebben om zonder reclame groot te worden.

Bron: fashion.blog.nlScotch & Soda

Neem het kledingmerk Scotch en Soda.  Het merk bestaat al sinds 1980 en heeft zijn roots in Amsterdam liggen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een groot en succesvol merk, zowel nationaal als internationaal. Scotch  & Soda maakt in tegenstelling tot andere kledingmerken vrijwel geen gebruik van reclame. Het legt enkel en alleen de focus op de kleding.

‘it’s about the clothes and nothing but the clothes’. [1]                 

Het merk heeft een uniek concept dat wordt doorvertaald naar de winkel. Merkbeleving staat centraal. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan vormgevingsexpertise. Deze expertise uit zich niet alleen in de kleding, maar ook in de inrichting en geur van de winkels, de stijl van de medewerkers en de daardoor gehele sfeer die gecreëerd wordt waardoor het merk herkenbaar en betrouwbaar wordt. Een goed voorbeeld van een Nederlands merk dat gebruik maakt van een succesvolle marketingstrategie waar geen marketinguitingen in voor komen.

Een ander Nederlands merk dat internationaal is doorgebroken zonder opdringerige marketingactiviteiten en waar enkel en alleen de merkbeleving centraal staat, is Rituals.

Bron:  Greetje Van BuggenhoutRituals

In 12 jaar tijd groeide Rituals uit tot een succesvol cosmetica en lifestyle merk. Inmiddels bezit het merk bijna 200 winkels die zich verspreiden over 12 landen. Het merk  groeit nog steeds zonder gebruik te maken van miljoenenbudgetten aan marketing en reclame, die gebruikelijk zijn in deze branche. Rituals gebruikt de winkel als uithangbord, het moet een unieke beleving zijn om te bezoeken. Het merkimago van Rituals is duidelijk doorvertaald naar de winkelvloer, zo ook de producten die te onderscheiden zijn aan de hand van een thema. De thema’s spelen in op een traditie of cultuur waardoor het verhaal tot leven wordt gebracht. Ieder winkelbezoek is een klein ritueel, zo ook Rituals!

Reclame is niet altijd de succesfactor

Een krachtig merk heeft een duidelijke communicatie en marketingstrategie nodig. Door het creëren van  merkbeleving onderscheid je je als merk. Bij Art of Branding leggen wij hier onder andere de focus op in ons programma; Retail Activation.

Wilt u hier meer over weten? Neem dan nu contact met ons op via email of telefonisch op
010 281 08 75 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


[1] http://www.facebook.com/ScotchOfficial/info

Fotobron Scotch en Soda : fashion.blog.nl 

Fotobron Rituals : Greetje Van Buggenhout



1 comment op “De kracht van een merk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *