Datamarketing

Met termen als “beste klant“ of “geachte lezer” kom je tegenwoordig niet meer weg als je je klanten echt wilt aanzetten tot aankoop. Personalisatie is de sleutel. Met alle data die er tegenwoordig beschikbaar is over iedereen die internet gebruikt wordt dit steeds makkelijker.

Door deze data aan elkaar te koppelen kan een bedrijf de identiteit van individuele klanten herkennen. De focus ligt hierbij niet op het verkopen van een product, maar op interactie met de klant en het binden van de klant aan een merk.

De klanten worden op een gepersonaliseerde manier benaderd op basis van hun unieke klantgegevens. Klantgegevens kunnen uit vele verschillende databronnen voortkomen, zoals: persoonsgegevens die zijn ingevuld op de bedrijfspagina, het browsegedrag van de klant op de pagina en eerdere aankopen die misschien zijn gedaan.

Naast de bijna ouderwetse “gefeliciteerd met uw verjaardag!”-mailtjes op basis van persoonsgegevens zijn met name de laatste twee databronnen interessant. Op basis van het browsegedrag van een klant en mogelijke eerdere aankopen kunnen er voorspellingen gedaan worden over het gedrag.

Door advertenties, aanbiedingen en andere informatietoevoer naar deze klant af te stemmen op deze voorspellingen is de kans op succes groter.bol

Een voorbeeld van een bedrijf dat hier mee werkt is Bol.com. In het voorbeeld hiernaast is te zien hoe zij een klant benaderen met een aanbod op basis van een eerdere aankoop, waarbij uiteraard gebruik wordt gemaakt van de naam van de klant in de aanhef.

De kennis dat bestaande klanten meer opbrengen dan nieuwe klanten maakt het binden van de bestaande klanten belangrijk. Het koppelen van de data van een klant om voorspellingen te doen is dus een slimme zet.

Benieuwd hoe jij personalisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *