Customization is the new loyalty

De wereld is zo groot en overbevolkt dat consumenten iets willen doen om zich uniek te voelen. Ze willen zich kunnen onderscheiden van anderen en dit doen ze door producten een eigen draai te geven. Steeds meer merken spelen hierop in door loyaliteitsprogramma’s aan te bieden aan de hand van zogenoemde ‘customized products’.

Loyaliteitsprogramma’s zorgen ervoor dat merken klanten behouden en klanten meer geld besteden aan het merk. De trend ‘customized products’ is een vorm van loyaliteit waarbij de klant niet zomaar een product aanschaft, maar een product koopt die zij zelf ontworpen hebben. De consument wordt de designer en bepaalt dus zelf hoe het product er uiteindelijk uit komt te zien. Voor merken heeft het aanbieden van customized products verschillende voordelen. Ten eerste beïnvloedt het de mate waarin een consument zich hecht aan een product of merk. De consument investeert energie in het ontwerpen van het product en is in staat zijn eigen identiteit in het product tot uiting te brengen. Kopers hebben vaak blijvend een positieve houding tegenover het merk. Daarnaast willen consumenten die een customized product kopen, graag hun gepersonaliseerde product aan familie en vrienden laten zien. Dit zorgt veelal voor herhalingsaankopen en gratis mond-tot-mondreclame.

Een voorbeeld van een merk die inspeelt op het personaliseren van een product is NIKEiD. Het merk geeft de klant een model van een kledingstuk of schoen en de klant kan zelf de rest van het design bepalen. Ook je eigen naam op de schoen laten graveren, is erg populair. Meerdere schoenenmerken zoals Vans, Adidas en Reebok bieden dezelfde service aan als Nike.

Niet alleen schoenen, maar ook auto’s kunnen tegenwoordig zelf samengesteld worden. Zo volgt ook automerk MINI de trend customized products op en biedt het merk de klant de mogelijkheid zijn eigen MINI samen te stellen. De kleur, uitrusting, accessoires en de prestaties van de auto zijn eigenhandig te bepalen. Ook zie je direct de prijs en kun je de creatie naar een dealer sturen om zo je eigen gestylde MINI werkelijkheid te laten worden.

Personalisatie versterkt de loyaliteit met de klant en daarom is het aanbieden van customized products interessant voor een merk. Kijkend naar het merk en het assortiment is het belangrijk dat er geïnventariseerd wordt of de trend past bij het desbetreffende merk. Bent u benieuwd op welke manier uw merk de trend customized products kan toepassen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *