Clean Slate Brands

In het vorige bericht over ‘most trusted brands’ gingen we in op het vertrouwen in merken. Hieruit bleek dat consumenten producten en diensten waarderen die zich jaar in jaar uit hebben bewezen en daardoor vertrouwen en respect hebben gewonnen. Maar een ingrijpende verschuiving in consumentenvoorkeuren vindt plaats. Merken zonder geschiedenis worden populair, de Clean Slate Brands. (Trendwatching.com, april 2013)

Clean Slate Brands zijn compleet nieuwe merken, die zich nog op alle fronten moeten bewijzen, maar consumenten wel een ‘clean start’ kunnen bieden. Clean Slate Brands zijn nieuwer, sneller, spannender, schoner, transparanter en interactiever. En daarmee winnen ze het steeds meer van grotere, meer ervaren spelers.

De trend wordt onderbouwd door verschillende ontwikkelingen in de maatschappij. Ten eerste zijn consumenten bezeten van het ‘nieuwe’. Wat nieuw is, is beter.

Een tweede ontwikkeling is Instant Trust. Consumenten voelen zich direct vertrouwd met Clean Slate Brands en daar zijn verschillende redenen voor.

Via Social Media worden ervaringen real-time gedeeld en dus heeft zelfs een gloednieuw product of dienst meteen recensies te pakken.

Clean Slate Brands hebben geen geschiedenis en kunnen daardoor meteen geloofwaardig op de trends van nu inspelen. Van ‘lokaal’ tot ‘duurzaam’ tot ‘verantwoord ondernemen’.

Daarnaast weten Clean Slate Brands dat de macrotrend ‘Transparantie’ een grote rol speelt bij de consument. Nieuwe, bewuste merken geven consumenten het vertrouwen dat zij zich ook in de toekomst goed zullen gedragen.

Een voorbeeld van een Clean Slate Brand is het merk Simple. Met Simple kunnen consumenten makkelijker bankieren via mobieleapps. De digitale bank ontstond in 2010 en is sindsdien een wachtlijst van 125.000 potentiële klanten aan het wegwerken. Simple heeft geen lange geschiedenis als bank, maar het aantal geïnteresseerden is indrukwekkend.

Niet alle grote merken met een geschiedenis zullen hun vertrouwen verliezen, maar de betrouwbaarheid van Clean Slate Brands is een wake-up call voor bedrijven om kritisch te kijken naar de toon en houding van hun merk.

Wilt u advies voor het creëren van een echt, verantwoordelijk en transparant imago voor uw merk? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bron: Trendwatching.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *