6 manieren om met Pinterest je brand te promoten!

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Daarom is het voor merken erg interessant om een social media platform als Pinterest te gaan gebruiken.

Pinterest is een platform waar het allemaal om foto’s en beelden draait en waar het onderling delen hiervan heel gewoon is onder de gebruikers.

Pinterest ontstond in maart 2010 en heeft meer dan 70 miljoen gebruikers; 500.000 daarvan zijn zakelijke accounts. Het publiek van Pinterest is trouw en actief.

Terwijl sommige merken al snel gebruik gingen maken van Pinterest, zijn er nog veel bedrijven die de kracht van Pinterest en visuele storytelling nog niet inzien.

Hieronder staan 6 innovatieve manieren om Pinterest te gebruiken.

 

#1: Breng Pinterest naar jou

Pinterest is zo geïntegreerd in de marketing van fashion retailer Nordstrom dat ze het gebruiken als een in-store promotietool. De winkel markeert de meest populaire pins door ze ook te ‘pinnen’  in de winkels van Nordstrom.

Nordstrom heeft meer dan 4.4 miljoen volgers op Pinterest. Veel van deze volgers shoppen hoogstwaarschijnlijk ook in de winkel. Als deze volgers de ‘gepinde’ producten in winkels zien, kopen ze deze ook sneller.

Nordstrom heeft ook een app om zakenmensen te helpen methet vinden van de gepinde items in de winkel.

Maar niet alleen Nordstrom maakt gebruik van deze marketing tactiek. Ook retailers als Target gaan het steeds meer gebruiken.

 

Tip: Of je nu een online of een fysieke winkel hebt, door de producten te highlighten die populair zijn op Pinterest, vestig je meer aandacht op trending items.

 

#2: Deel je leefstijl, niet je producten

De meest populaire pins op Pinterest zijn mode, voeding en decoratie voor in huis. Een bedrijf als Gamma, Praxis of Hornbach zou je daar misschien niet helemaal in kunnen plaatsen. Toch is Lowe’s hardware store een voorbeeld van een soortgelijk bedrijf dat hard heeft gewerkt om zich aan te passen naar het publiek van Pinterest.

Lowe’s pint alles van inspiratie voor elke ruimte in huis, tot aan ideeën voor leuke cadeaus. Deze linken dan weer naar hun online winkel om aandacht te creëren voor het feit dat het met hun producten allemaal zelf te maken is.

Tip: 80% van de gebruikers van Pinterest zijn momenteel vrouwen. Zij zijn het meest geïnteresseerd in mode, interieur, do-it-yourself tips en kinderen. Welke doelgroep wil je als bedrijf bereiken? Communiceer op een manier die het beste bij deze doelgroep past.

 

#3 Werk samen met invloedrijke gast-pinners

Groepsborden zijn een simpele manier om gast-pinners deel te laten nemen. Dit kan een andere manier zijn om interesse te wekken.

Hoe het werkt: Je kunt andere gebruikers uitnodigen om pins bij te dragen aan een bord. Zijn/haar berichten zijn zowel te zien voor je eigen volgers als voor de volgers van je gast-pinner. Op deze manier creëer je dus veel aandacht voor potentiële volgers, vooral als deze gast-pinner een invloedrijk persoon is.

Een voorbeeld van een bedrijf dat dit doet is de online marktplaats Etsy. Zij gebruiken gast-pinners als PopSugar en Martha Stewart.

Tip: Gebruik niet te veel gast-pinners op een bord; het is beter om iedere partner een ander bord te laten gebruiken

 

 #4: Laat je volgers zien dat je ze waardeert

Je fans en volgers zijn zeer belangrijk voor je bedrijf. Social media is de perfecte plaats om ze te bedanken voor hun continue support.

Een leuk voorbeeld is het bedankje van de TODAY show. Zij haalden recentelijk 100.000 volgers op Pinterest. Om deze reden bakten ze een cake en deelden ze deze met hun volgers via verschillende social media platforms. Daarnaast verwees de pin ook naar de website, waar het recept van de cake te zien was.

Tip: Je volgers bedanken is een simpel gebaar dat altijd wordt gewaardeerd. Geef je volgers iets wat interessant is en wat ze zelf kunnen gebruiken of maken. Verspreid het ook over je andere social media platforms zodat al je volgers de boodschap zien.

 

#5 Maak je merk menselijker

Sommige merken maken alleen gebruik van gelikte beelden voor hun marketing. Maar echte foto’s zijn soms juist veel innemender. Ben en Jerry’s is hier een mooi voorbeeld van.

Ben en Jerry’s heeft een interessante weg bewandeld om te staan waar ze nu staan. Daarom bevat de Pinterest pagina van Ben en Jerry’s borden als: History, the People Behind the Pints en Our Factory. Doordat Ben en Jerry’s middels foto’s het verhaal achter hun producten laat zien, worden fans nog meer gebonden aan het merk.

Tip: Door je personeel, winkels, klanten en stad te laten zien. maak je je merk menselijker. Zo wordt de persoonlijke band tussen fan en merk sterker.

 

#6 Pinspireer

GE is een technologie-, elektronica-, en dienstenconcern. Het lijkt, in eerste instantie, niet echt een merk dat past bij het publiek van Pinterest. Daarom hebben ze besloten om hun eigen inspiratie te delen die ze aanzet tot innoveren.

Ze delen adembenemende foto’s op borden als: FABULOUS Kitchens, Brilliance in Motion, Gifts for Geeks en Under the Microscope. Op deze manier is het profiel van GE voor veel doelgroepen aantrekkelijk.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *