24.06.2010 Ola beloont glimlach

Het kopen van ijsjes uit een vending automaat, kan nog veel leuker, zo heeft Ola bewezen. SapientNitro en Unilever hebben ’s werelds eerste vending machine ontwikkeld, die door een lach geactiveerd wordt. De onderliggende technologie is ingewikkeld, maar het concept is simpel: consumenten lopen naar de machine, glimlachen en worden beloond met een bevroren cadeautje.

Op het moment dat de bewegingssensoren voelen dat er iemand in de buurt is, probeert de machine hen dichterbij te laten komen en te verleiden tot interactie. Door gebruik te maken van gezichtsherkenning, kan het iemands leeftijd, geslacht en emotie herkennen. Door middel van de “smile-o-meter” meet het zelfs de breedte van de lach op. Wanneer de glimlach groot genoeg is, worden zij getrakteerd op een gratis ijsje. Ook kunnen gebruikers ervoor kiezen hun foto te uploaden naar Facebook, wat in het verlengde ligt van de boodschap die Unilever uitdraagt: “deel blijdschap”.
Nu wordt de machine tentoongesteld op het Cannes Lions International Advertising Festival, maar zal in de komende achttien maanden wereldwijd ingezet worden.

Van oogscanners bij beveiligingscheckpoints, tot camera’s die vrienden en familie spotten, zijn machines steeds beter in staat en slimmer in interactie met mensen. Gooi er emotie en vreugde in en je krijgt een memorabele ervaring dat je uit je sokken van traditionele reclame blaast. Één om plezier mee te hebben!

Klik hier voor de ontwikkeling van deze activatie :

‘The making of the world’s first smile-activated ice cream vending machine’

Bron: Springwise & SapientNitro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *