18.01.2011 Brainstormen, een vak apart

‘Laten we een brainstormsessie houden’. Deze gedachte is goud waard, mits de brainstormsessie volgens de juiste werkwijze en onder de juiste omstandigheden wordt gehouden.

De wil om te brainstormen en veel nieuwe ideeën over een bepaald onderwerp of vraagstuk te genereren is er vaak wel onder uw werknemers. Jammer genoeg door gebrek aan tijd in de voorbereiding, of brainstorm kennis gaat er een groot gedeelte van de creativiteit verloren. Zelfs voor een creatief proces als brainstormen zijn bepaalde voorwaarden en regels nodig om het doel te bereiken. Brainstormen kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Van het bedenken van een nieuw product of activatie van bestaande producten tot en met toekomstplannen voor het bedrijf.

Hieronder vindt u de algemene spelregels van een brainstormsessie :

· Stel oordelen uit.

· Kwantiteit gaat boven kwaliteit – Hoe meer ideeën hoe beter.

· Geen idee is tè gek ( in proporties ).

· Inhaken op elkaars ideeën mag.

Iedere brainstorm heeft een uniek doel met de daarbij behorende werkwijze. Per brainstorm moet worden gekeken naar het aantal deelnemers, het doel, welke onderwerp(en) er aan bod komen en wat we ermee willen bereiken? Aan de hand van deze gegevens wordt er een programma geschreven met opdrachten en inspiratievoorbeelden die aansluiten bij het onderwerp of vraagstuk. Om de beste resultaten te krijgen is een goede voorbereiding en facilitatie belangrijk.

Om inspiratie op te wekken wordt er gebruik gemaakt van een warming-up oefening. Een voorbeeld van een warming-up oefening is de ‘practice run’. Tijdens deze oefening is het de bedoeling dat er kort wordt nagedacht over oplossingen voor een niet relevant probleem. Met deze oefening raak je vertrouwd met het brainstorm proces en wordt het creatieve proces in gang gezet. Een ander belangrijk onderdeel is de locatie. Zo wordt er vaak een externe locatie ingezet die past bij de brainstorm of wordt er een ruimte binnen het bedrijf gebruiksklaar gemaakt voor een brainstorm.

Art of Branding & Brainstormen

We organiseren en faciliteren regelmatig brainstorms voor onze klanten. Naast dat een belangrijk aspect ‘ideeën genereren’ is, is gezamenlijk brainstormen met of zonder een (retail)partner ook een ideale manier om de relatie te versterken en elkaars gedachten te bundelen tot inspirerende ideeën en oplossingen.

Bent u ook op zoek naar nieuwe ideeën en lijkt een brainstorm u een goed idee , bel of mail ons voor een gepast advies.

Bron:

http://www.nytimes.com

http://www.switchs.nl/

1 comment op “18.01.2011 Brainstormen, een vak apart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *