14.12.2010 Ondernemers laten kansen liggen op Facebook

Social Media neemt een steeds belangrijkere rol in op het gebied van interactie met uw doelgroep. Het woord ‘social’ zegt al voldoende; Social Media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaatsvindt. Wat kan Social Media voor u betekenen als ondernemer, of uw merk?

Als voorbeeld nemen we Facebook. werelds grootste Social network omgeving waar 7% van de wereldbevolking lid van is, waar per dag in Nederland per persoon 30 minuten aan gespendeerd wordt en waar geselecteerd kan worden op interesses, leefgebied, geslacht en profiel/doelgroep. Facebook is een mooie omgeving om uw product of dienst onder de aandacht te brengen, maar belangrijker nog om interactie tussen u en de gebruikers, en de gebruikers onderling te vergroten.

Met 3,1 miljoen gebruikers in Nederland en dit aantal is nog steeds groeiende zijn er mogelijkheden en kansen genoeg om uw eigen community te bouwen rondom uw product of dienst. De grootste gebruikers met een aandeel van 60% zijn gebruikers tussen de 18 en 34 jaar. Daarna volgt met 17% de gebruikers tussen de 34 en 44 jaar. Op Facebook is 51% van de gebruikers vrouw en 49% man.

In Nederland zijn er al verschillende fanpages opgebouwd door bedrijven. Een tweetal goede voorbeelden hiervan zijn:

Actiecode

http://www.facebook.com/actiecode

Starbucks Nederland

http://www.facebook.com/StarbucksNederland

Deze twee bedrijven gebruiken ieder een andere methode om interactie te vergroten. Actie code heeft op een willekeurig moment van de dag een actiecode weg, hier kunnen de fans op reageren en onderling praten over de korting. Starbucks vraagt aan fans om foto’s te maken waar, en op welk moment de fans Starbucks koffie drinken. Dit leidt tot interactie tussen de gebruikers en wordt het aankoopmoment vergroot.

Personen die fan zijn, of uw bedrijf leuk vinden kunnen lid worden van de fanpagina van uw bedrijf.

Personen die fan zijn geworden van uw bedrijf ontvangen automatisch de updates die verspreid worden uw bedrijf. Over die updates kunnen fans van uw product of dienst weer schrijven en hun reactie geven.

De fanpage op Facebook is een interessante aanvulling op het mediapakket van uw onderneming. Een belangrijke voorwaarde is wel dat verdieping in Social Media noodzakelijk is.

Art of Branding helpt u graag verder om samen vanuit uw doelgroep te kijken wat Social Media voor u kan betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *