14.06.2010 Online media niet meer weg te denken

Het medialandschap ontwikkelt zich voortdurend. Daarom volgt Art of Branding de marketingblogs op de voet. In dit artikel, van FrankWatching.com, geven we de belangrijke aandachtspunten weer die relevant zijn voor de strategieontwikkeling via internet.

Word of mouth

Via sociale media creëren mensen een online podium voor hun mening over producten, mensen en nieuwsberichten. Een mening die telt; mensen vertrouwen vooral op de mening van andere mensen, zeker als ze die kennen. De impact van reclame neemt hierdoor af. Het is dus belangrijk mond-tot-mondreclame te genereren. Advertenties zullen creatiever moeten en hierdoor zullen adverteerders harder hun best moeten doen om het publiek te bereiken.

Google

Naast de mening van anderen (aanbevelingen van vrienden, familie en kennissen) is Google de belangrijkste manier om informatie te vinden. Ben je niet te vinden in Google, dan besta je online niet.

Bedrijven bereikten voornamelijk via de media hun doelgroepen. Onbetaalde aandacht via (redactionele) artikelen, betaalde aandacht via reclame. Bedrijven kunnen steeds minder vertrouwen op het bereik van deze, enigszins traditionele, media.

Google maakt bovendien in essentie geen onderscheid tussen de content van een krant of die van een blog. Het draait om relevantie. Dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een nichesite online een concurrent is, terwijl deze partij offline simpelweg niet voorkomt in de concurrentenlijst.

Publiek aan de macht

De doorbraak van sociale media en de dominantie van zoekmachines hebben de mediamacht bij het publiek gebracht. Het publiek zoekt zelf naar content en bepaalt de relevantie van die content en de autoriteit van de bron zelf. Bedrijven zullen moeten investeren om hun publiek te bereiken.

Sociale media en Google veranderen de verhouding tussen publiek en bedrijf. Consumenten verwachten openheid en toegankelijkheid. Hierdoor worden bedrijven gedwongen zich open te stellen.

Conversaties over merken en producten vinden dagelijks plaats. Hierbij zal een bedrijf ervoor moeten zorgen, dat zij een stem hebben in deze gesprekken. Niets doen is geen optie.

Uitdaging

De consument bepaalt welke content hij wilt zien. Voor de communicatieprofessional van nu betekent ditdat hij nieuwe vaardigheden nodig heeft om hierin mee te kunnen gaan en zijn werk te kunnen doen.Bij die nieuwe vaardigheden hoort onder andere kennis van zoekmachines en zaken als Twitter, widgets en RSS. Maar vlak ook de gedachtewisseling niet uit die moet plaatsvinden om van Push- naar Pullgecentreerde communicatie te gaan. De organisaties die hun businessmodel hierom weten te centreren, zijn diegenen die gaan ‘winnen’ de komende jaren. Een goede uitdaging dus.

Media worden steeds persoonlijker. Voor bedrijven betekent dit een extra drempel om je doelgroep te bereiken. Het aanbod dat de consument voorgeschoteld krijgt wordt namelijk steeds vaker gefilterd op eigen keuzes in het verleden of de voorkeuren van kennissen van de consument.

Art of Branding volgt de ontwikkelingen die zich voordoen op online media op de voet. Bij kanaaladvies worden online media alleen ingezet wanneer de doelgroep hier zich actief bevindt en passend is bij de communicatiestrategie. Hierbij wordt rekening gehouden met het medialandschap en via welke andere media de doelgroepen bereikt kunnen worden. Internet is inmiddels een niet weg te denken medium, daarom probeert Art of Branding hier innovatief op in te spelen.

1 comment op “14.06.2010 Online media niet meer weg te denken

  1. Het in de markt zetten (regionaal Limburg en Brabant). Later nationaal van het merk “OOR ZON”(onderwijs en opleidingsregio Zuidoost Nederland)
    Belangrijkste doelgroepen zijn AIOS & OPLEIDERS.
    Het Maastricht UMC heeft de regierol voor de regio Zuidoost Nederland hierin.

    Graag offerte voor advisering.

    Met vriendelijke groet,

    Nicole Groenendal, stafadviseur
    Klinisch Onderwijs & Opleiding
    Postbus 5800
    6202 AZ MAASTRICHT
    tel: 043-3877577
    nicole.groenendal@mumc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *