07.12.2010 There was a reason why the hero was drinking Pepsi

Product placement

Het is u vast wel eens opgevallen. De bekende acteur uit uw favoriete film die schaamteloos een blikje Pepsi pakt en binnen no time consumeert. Of de vrouwen uit een bekende serie die toevallig allemaal een Apple laptop bezitten. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar niets blijkt minder waar. Product placement is het tonen van een bepaald product in een bepaalde context. Zo kunnen fabrikanten hun doelgroep bereiken, overtuigen van gebruik en overhalen tot aankoop in 1 scene.

Het gebruik van product placement is ook niet nieuw.

Product placement is als eerste geïntroduceerd in 1896 tijdens de film ‘Défilé du 8e Battalion’ De scene uit de film kunt u hier bekijken:

Ook tegenwoordig wordt regelmatig gebruik gemaakt van product placement. In films springen superhelden nog steeds op vrachtwagens met merknamen en wordt er door de ‘tough guy’ altijd een sigaretje gerookt na een actiemoment. Om over de vele gadgets in James Bond films nog maar te zwijgen. Toch heeft ook product placement niet stilgestaan afgelopen jaren. Merken plaatsen tegenwoordig niet alleen in films maar ook in videogames hun producten. Zo hebben de spelers in de FIFA voetbalspellen dezelfde sponsorshirts aan en kan je op een Axe gitaar het publiek bespelen met Guitar Hero 3. Wanneer product placement in video games goed wordt uitgevoerd (relevante link tussen de game en de merken, geen opdringerige praktijken) kan dit een effectieve vorm van adverteren opleveren. Zie ook het onderzoek ‘The effectiveness of Product Placement in Video Games’ van Zachary Glas.

Ludiek inspelend op het fenomeen product placement heeft Ikea in een select aantal bioscopen tijdens het tonen van een film bij bepaalde producten in de film de prijs en de omschrijving geprojecteerd op het scherm. Om een impressie te geven hoe het eruit zag, kunt u in het onderstaande filmpje zien:

Zolang er beroemdheden of hoofdrolspelers in succesvolle video games zijn waar mensen zich mee willen identificeren blijft product placement bestaan. Het blijkt nou eenmaal een relevante manier om endorsement (omarming) van een product of merk door een persoon met invloed op de perceptie van de doelgroep te bewerkstelligen.

Ziet u uw product al gebruikt worden door BN’ers in de favoriete serie/film van uw doelgroep? Of uw product dat gebruikt wordt door de hoofdpersonage van een populair spel? Neem dan contact op met Art of Branding. Wij helpen u graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *